środa, 18 kwietnia 2012

Świadek koronny

Premiera: 2 lutego 2007 (Polska), 2 lutego 2007 (Świat)
Produkcja: Polska
Gatunek: melodramat, sensacyjny

Opis filmu:
Skruszony gangster "Blacha" (Robert Więckiewicz) składa zeznania, które obciążają największych mafijnych bossów. Staje się najpilniej strzeżonym w Polsce świadkiem koronnym. Tylko dziennikarzowi Marcinowi Krukowi (Paweł Małaszyński) udaje się do niego dotrzeć i namówić na wywiad. Gangster nie wie jednak, że Marcin ma osobisty powód, dla którego chce się z nim spotkać twarzą w twarz. Dziennikarzowi towarzyszy operatorka kamery Iwona (Urszula Grabowska). Delikatna i krucha nie pasuje do świata, który pochłonął Marcina. Ukrywa przed nim swoją miłość i nieświadoma jego tajemnicy, towarzyszy mu przy wywiadzie, który na zawsze odmieni ich życie. "Blacha", ujawniając tajemnice mafii, pokazuje swoje dwie twarze: bezwzględnego bandyty, ale i człowieka, który dla ukochanej żony (Małgorzata Foremniak) zdecydował się na układ z policjantem (Artur Żmijewski). 

Moja opinia:
W polskim przemyśle filmowym można zauważyć pewną schematyczność, a konkretnie to, jak ‘moda’ wpływa na gatunki filmowe tworzone w określonym czasie. Komedie romantyczne są oczywiście poza wszelką kolejnością, gdyż w naszym kraju takie produkcje nigdy się nie nudzą, choć można to określić odrobinę inaczej. Niemniej jednak nie o tym mowa dzisiaj, dziś będzie mowa o filmie gangsterskim, na który była kiedyś ‘moda’.

Dziennikarz Marcin Kruk po wielu próbach osiągnął to, co nikomu z jego branży się nie udało. Uzyskał zgodę na wywiad z najbardziej strzeżonym świadkiem koronnym – byłym gangsterem Janem ‘Blachą’ Blachowskim. W wywiadzie wypytuje go o ważniejsze i mniej ważne sprawy, ale najbardziej interesuje go jedna informacja – kto był odpowiedzialny na śmierć ciężarnej kobiety na wyścigach. Okazuje się, że dziennikarz ma inne zamiary, niż można było przypuszczać.

W czasie premiery filmu było o nim głośno, co mnie w ogóle nie dziwi. W roli głównej znany i lubiany aktor Paweł Małaszyński, w pozostałych nie mniej znani polscy aktorzy. Wszystko ładnie, pięknie, ale… No właśnie.

Przyznaję, że do filmu nie bardzo mnie ciągnęło, raczej nie przepadam za taką tematyką w filmach. Poza tym od początku spodziewałam się zupełnie czegoś innego. Początkowo nie czytałam opisów czy opinii, więc nie wiedziałam, jak bardzo moje domysły były mylne. Przede wszystkim liczyłam na więcej akcji, zaskakujących scen i zupełnie niespodziewanego obrotu spraw. W ostateczności otrzymałam dłużącą się w nieskończoność opowieść byłego gangstera o tym, jakie było i jak się zmieniło jego życie. Dla zainteresowanych tematyką mafijną mogło to wydawać się ciekawe, ja jednak się zawiodłam.

Jeśli chodzi o grę aktorską, to jest to chyba największa zaleta filmu. Paweł Małaszyński wydał mi się najodpowiedniejszy do tej roli i to chyba dzięki niemu dotrwałam do napisów końcowych. Kolejna postać warta uwagi to Robert Więckiewicz, który zachwyca mnie niezmiennie, czy to dramat, czy komedia. Niewielka, ale znacząca rola Małgorzaty Foremniak, którą mamy okazję zobaczyć w innej fryzurze oraz równie ważna rola nieznanej mi dotychczas Urszuli Grabowskiej ubarwiły obraz i nie pozwoliły mi przerwać oglądania lub odłożyć go na później.

‘Świadek koronny’ to film dla niewielkiej widowni, która lubuje się w skomplikowanym świecie mafii lub jest po prostu nim zaciekawiona. Osobiście raczej nie powrócę do tej produkcji, ale dla samej gry aktorskiej warto poświęcić jeden wieczór.

_________________________________________________________
Bardzo, bardzo, baaaardzo przepraszam za te moje wieczne nieobecności na blogu, ale tak to już ze mną bywa, że nie zawsze mam czas, a jeśli już się znajdzie, to brakuję chęci. Ja już się do siebie przyzwyczaiłam, ale rozumiem, że nie wszyscy potrafią to tak szybko. Cała masa recenzji siedzi w moim komputerze, tylko nie mam czasu, żeby się wziąć za publikowanie. Ale postaram się jak najszybciej nadrobić zaległości i oczywiście przeczytać wszystkie Wasze recenzje. Niestety, dziś już nie będzie mi to dane, bo jutro czeka mnie kolokwium z ekonomii ;( Tak więc rezerwuję weekend na bloga i postaram się częściej publikować recenzje, które już mam napisane.


A dzisiejsza recenzja została napisana z myślą o wyzwaniu 'Oglądać po polsku'. Serdecznie zapraszam do czytania, a jeszcze bardziej do brania w nim udziału :)


Pozdrawiam :)

23 komentarze:

  1. Film raczej nie jest dla mnie. Skusiłabym się na niego tylko ze względu na P. Małaszyńskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. lubię polskie kino, ale tylko to niszowe. wszelkie filmy sensacyjne czy komedie romantyczne to wielkie nieporozumienie.

      Usuń
  2. Nie, raczej się nie skuszę ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Hmmm, raczej nie. Nie moje kino.

    OdpowiedzUsuń
  4. Obecnie moja lista filmów do obejrzenia rośnie w zastraszającym tempie, ale jak już odrobię, może obejrzę ;).

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zostałaś oTAGowana. Szczegóły u mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To jest na prawdę świetny film ;) Mile wspominany przeze mnie ;D

    OdpowiedzUsuń
  7. Hej KamCia, nie wiem, czy mnie jeszcze pamiętasz, bo zniknęłam na dłuższy czas, ale teraz postanowiłam wreszcie wyrwać się z książkowego letargu i wrócić na dobre. Proszę Cię o przeczytanie notki na moim blogu.

    Osobiście nie mam nic do kina zagranicznego, szczególnie, że polskie filmy, tak jak napisałaś cechuje schematowość. Owszem, są wyjątki, ale i tak kino amerykańskie i pokrewne pobija nas o głowę ;)

    PS: Jak jest na europeistyce? :D

    OdpowiedzUsuń
  8. nie specjalnie przepadam za polskim kinem, komedie romantyczne lecą z jednego bata także oglądając jeden ma się obraz wszystkich, mimo wszystko wpis ciekawy, wzbudza nawet lekkie zainteresowanie tym filmem, lecz bariera pochodzenia tego filmu jest dla mnie nie do przebicia

    OdpowiedzUsuń
  9. Zastanowię się nad pójściem do kina :)
    Obserwuję, liczę na rewanż. Zapraszam do siebie!
    http://recenzjex3.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Świadek Koronny to z calym szacunkiem ale jeden z glupszych filmow jakie widzialem.

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba raczej nie obejrzę, nie mój klimat :)

    http://unusual-books.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Greetings! I know this is kinda off topic but I was wondering if you knew where I could locate a
    captcha plugin for my comment form? I'm using the same blog platform as yours and I'm having difficulty finding one?

    Thanks a lot!

    Feel free to visit my webpage - wiki.historyofgaming.de

    OdpowiedzUsuń
  13. Right here is the perfect site for anyone who wishes to understand this topic.
    You understand a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually will need to…HaHa).

    You definitely put a new spin on a topic that's been written about for many years. Great stuff, just great!

    Also visit my page; creative ways to quit smoking
    my web page: http://masfoxpro.com

    OdpowiedzUsuń
  14. It's a pity you don't have a donate button! I'd most certainly donate to this brilliant blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google
    account. I look forward to brand new updates and will share this blog with my Facebook group.
    Chat soon!

    Also visit my website; web shopping application

    OdpowiedzUsuń
  15. I've been exploring for a little for any high quality articles or weblog posts on this kind of area . Exploring in Yahoo I ultimately stumbled upon this web site. Studying this info So i am glad to express that I've a very just right uncanny feeling I came upon exactly what I needed.
    I most for sure will make sure to do not omit this website and give it a look
    regularly.

    my page ebuybelize.com

    OdpowiedzUsuń
  16. My spouse and I stumbled over here from a different web page and thought I should
    check things out. I like what I see so now i'm following you. Look forward to going over your web page repeatedly.

    My page ... http://www.american-ss.net/facial-fat-loss/outdoor-clothing-why-buy-from-online-stores/

    OdpowiedzUsuń
  17. I have read so many articles or reviews about the blogger lovers
    but this piece of writing is really a fastidious post, keep it up.


    Feel free to visit my web blog http://developlinks.com/out/medieval-clothing-for-women

    OdpowiedzUsuń
  18. I constantly emailed this webpage post page to all my contacts,
    because if like to read it then my links will too.

    Here is my weblog: just click the next web site

    OdpowiedzUsuń
  19. Hmm...jakoś nie przepadam za Polskimi filmami, zwłaszcza o tej tematyce :)
    http://ze-sztuka-pod-reke.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  20. Mnie nie uwiódł. Zwykłe, proste kino - bez głębszego przekazu.

    OdpowiedzUsuń
  21. This is very interesting, You are a very skilled blogger.
    I've joined your rss feed and look forward to seeking more of your
    fantastic post. Also, I have shared your website in my social networks!


    my web page - Jurassic Park Builder cheat

    OdpowiedzUsuń