piątek, 4 listopada 2011

Ewa Nowak - Drugi

Jeśli w głębi serca marzysz, żeby spotkać inteligentnych, nieprzeciętnych, umiejących czuć i myśleć ludzi - oto powieść dla Ciebie.
Nieśmiały i wrażliwy Arek Szybalski oraz bardzo przystojny Hadrian Chabros to główni bohaterowie tej niezwykłej, pełnej subtelnego napięcia, poruszającej powieści. Obaj chłopcy, każdy po swojemu, muszą zmierzyć się z tym, co w życiu każdego nastolatka jest najtrudniejsze - z pierwszą miłością.

Moja opinia:
Młodzież to najprawdopodobniej największa grupa czytelników, tak więc to właśnie dla nich powstaje najwięcej książek. Jedną z tych licznych pozycji jest książka pt. 'Drugi' autorstwa Ewy Nowak, pedagog znanej z wielu czasopism dla młodzieży, w których przez długi czas sama się zaczytywałam.

Arek to miły i sympatyczny chłopak, który ma jedną, małą przypadłość - jąka się. Bardzo często traci przez to pewność siebie, co nie pomaga mu w zdobyciu wymarzonej dziewczyny, którą niedawno poznał. Hadrian, kuzyn Arka, jest kontrolowany przez swoją matkę, która już zdążyła zaplanować mu przyszłość - wysyła go na przesłuchania do reklam, każe wkuwać słówka z kilku języków i nie pozwala mu marnować czasu na tak błahe sprawy jak spotkania z przyjaciółmi czy dziewczyny. Poza tym w oczach matki jest na drugim planie, tuż za swoim kilkumiesięcznym bratem, Alanem. Obaj chłopcy pragną pierwszej, nastoletniej miłości, która daje tyle radości, ale boją się być 'tym drugim'.

Wielu czytelników zna twórczość Ewy Nowak, jeśli nie z własnego doświadczenia, to z opinii innych czytelników. Ja miałam z nią do czynienia kilka lat temu, kiedy seria miętowa dopiero powstawała. Pamiętam pierwsze części, które polubiłam, i do których chętnie bym wróciła. Tym razem przyszedł czas na kolejną część, która, mówiąc szczerze, nie zachęciła mnie opisem. Brakowało tam konkretów, które nakierowałyby moje myślenie o fabule tej książki na właściwe tory. Jednak nie zraziłam się i rozpoczęłam czytanie tej niepozornej książki, która na dobre mnie wciągnęła.

W tej, kolejnej już, części serii można zauważyć znaczną poprawę warsztatu pani Nowak, co tylko ułatwiło i upłynniło czytanie. Dużą zaletą książek z tej serii jest to, że można je czytać bez względu na kolejność powstawania, gdyż każda z nich prezentuje odmienny temat, choć bohaterowie są nam znani z poprzednich części. Ułatwieniem są krótkie wtrącenia na temat ważniejszych wydarzeń, które pozwalają niewtajemniczonym poznać wcześniejsze losy naszych bohaterów.

W powieści zwracają uwagę świetnie wykreowani bohaterowie. Choć było ich wielu, każdy na swój sposób był wyjątkowy i choć nie każdego dało się polubić, stwarzało to klimat współczesnego świata. Postacią, którą polubiłam był Hadrian, jeden z głównych bohaterów, który, choć popularny, nieczęsto z tej popularności korzystał. Chociaż mógł być z każdą dziewczyną, szukał tej jedynej, wyjątkowej. Miał także jeden warunek - musi być pierwszym chłopakiem, a nie drugim z kolei. Natomiast postacią, która szczególnie mnie irytowała, była matka Hadriana, która postawiła sobie za cel wychowanie dwóch idealnych synów. Hadrian, prawie dorosły, codziennie musiał uczyć się kilku obcych języków, chodzić do teatru na zagraniczne sztuki oraz brać udział w castingach do reklam i filmów. Jego młodszy, kilkumiesięczny braciszek, Alan, od swoich pierwszych dni był podobnie traktowany. Zamiast kołysanek, z głośników słyszał angielskie słówka, a matkę widywał jedynie rano i wieczorem. A kiedy dowiedziała się, że chłopiec jest chory, żałowała zmarnowanego czasu, który poświęciła na jego wczesną edukację.

Podsumowując, książka warta jest zachodu, głównie przez nieprzeciętnych bohaterów, ale i za całokształt. Jestem pewna, że jeszcze nie raz sięgnę po książki z serii miętowej, a jest to chyba najlepsza rekomendacja, zważając na to, że powoli wyrastam z takich książek.


Ewa Nowak, 'Drugi', Wydawnictwo Egmont 2008, 245 stron
Ocena: 5/6

18 komentarzy:

  1. Ja nie przepadam za takiego typu książkami- młodzieżowymi.. Więc książki raczej nie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Raczej to nie książka dla mnie, więc odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Posiadam jedną książkę tej autorki, która bardzo mi się podobała. Ale do przeczytania tej jakoś mnie nie ciągnie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Kiedyś owszem przeczytała bym. Natomiast dziś- raczej sb odpuszczę mimo ,iż lubię tę autorkę. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zgadzam się z poprzedniczką. Trochę chyba jestem już za stara:D Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie czytałam nic Ewy Nowak, ale widać, że muszę to zmienić.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie, Klaudia :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ten tom jeszcze czytałam, kolejne już nie przypadły mi do gustu. Myślę, że to przez brak tych pierwszych bohaterów z serii. Jakoś nie umiem przyzwyczaić się do nowych i wolę wracać do pierwszych książek serii.

    OdpowiedzUsuń
  8. W swoim życiu dwa razy miałam do czynienia z tą autorką i spotkania te całkowicie się od siebie różniły, dlatego rozważałam czy nie sięgnąć po kolejną książkę tej autorki i chyba to zrobię :D

    OdpowiedzUsuń
  9. wiek młodzieńczy już poniekąd za mną, ale książkę w tym stylu chętnie bym przeczytała.

    OdpowiedzUsuń
  10. Z autorką miałam styczność. Ani razu mnie nie zawiodła. jednak na dzień dzisiejszy chyba odpuszczę :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Odpuszczę sobie, nie dla mnie. Pozdrawiam,
    Pati

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka może być ciekawa i jest szansa, że mnie zainteresuje, więc po nią sięgnę, choćby dlatego, żeby sprawdzić czy naprawdę jest warta zachodu ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytalam i również mi się podobała :D Zresztą jak i inne książki tej autorki :D

    OdpowiedzUsuń
  14. Od dawna omijam tą serię. Nie wiem czemu, po prostu coś mnie od niej odpycha.

    OdpowiedzUsuń
  15. A czemu nie? Akurat mają w bibliotece, coś na rozluźnienie... Chętnie ;).

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nigdy nie lubiłam tego typu książek i chyba nigdy się nie przekonam:)

    OdpowiedzUsuń
  17. I visited various web pages but the audio feature for audio
    songs current at this web site is in fact excellent.
    Visit my homepage :: hookah Orlando fl

    OdpowiedzUsuń
  18. Wow, this post is good, my sister is analyzing such things,
    thus I am going to tell her.

    Have a look at my web-site - free teeen sex videos

    OdpowiedzUsuń